هفته بسیج

تفکر بسیج؛ روحى در کالبد نظام

در هر مجموعه منظم و هدفمند، افزون بر پیشرفت اجزا، هماهنگى و هم‏گرایى میان آنان نیز ضرورى است تا خواسته‏هاى مجموعه تحقق یابد. فراگیر شدن تفکر بسیجى که همان اخلاص، ایمان به هدف، بالندگى و رشدآفرینى است، در ذهن همه افراد جامعه، حرکتى هم‏سو را به دنبال دارد. فعالیت‏هاى اقتصادى، پیشرفت‏هاى نظامى، دستاوردهاى علمى و...، هر کدام بخشى از بدنه جامعه را ترمیم مى‏کند، ولى روح حاکم بر تمام بخش‏ها، تفکر بسیجى است. تفکر بسیج، ارتباط ناگسستنى میان اجزاى نظام اسلامى را رقم مى‏زند؛ چرا که یک‏پارچگى اعضاى گوناگون جامعه، ناشى از یگانگى افکار آنهاست.

بسیج عمومى

خودمحورى‏ها، کج‏روى‏ها و ترجیح خواسته‏هاى شخصى یا گروهى بر نیاز جامعه، آسیب جبران ناپذیرى بر بدنه اجتماع وارد مى‏آورد. نظام اسلامى با برخورد قاطع، از فردگرایى جلوگیرى مى‏کند تا مبادا سلیقه‏هاى فردى و حزبى بر صلاح ملت ترجیح داده شود.
در پرتو این تفکر، بسیج خود را حزبى سیاسى یا گروهى نظامى یا اقتصادى نمى‏داند. بسیج، حاصل فهم همگانى مردم از نیکى‏هاست که یکایک آنها نقش حساسى در اجراى آن بر عهده دارند. هر کس با توانایى‏هاى خود، نیرویى از بسیج است که براى رساندن مملکت به جایگاه حقیقى و آرمانى‏اش تلاش مى‏کند.

امنیت؛ ارمغان بسیج

مخالفت دشمنان با تحقق اندیشه‏هاى اسلامى، برپایى حکومت عدل را با مشکلات فراوانى روبه‏رو مى‏کند؛ شیطنت‏ها و مزاحمت‏هایى که سلامت جامعه را به خطر مى‏اندازد. نخستین گام براى گسترش مبانى دینى در کشور، ایجاد بستر مناسب و امنیت است. آرامش روانى و آسایش خاطر، عرصه را براى حاکمیت خدا و قانون او فراهم مى‏آورد.
یکى از حیاتى‏ترین وظایف بسیج، حفظ امنیت کشور است. شرکت پرشور در جنگ تحمیلى، نمونه برجسته‏اى از حضور موفق بسیج در صحنه امنیت ملى بوده است. اکنون نیز نیروهاى بسیجى با گذراندن دوره‏هاى گوناگون نظامى، خود را در برابر تهاجم دشمنان خارجى و توطئه‏هاى داخلى آماده مى‏سازند.

وحدت عقیده و عمل

اهداف والاى بسیج، تنها با حضور جسمانى در صحنه محقق نمى‏شود. این وجود بینش است که عمل انسان را کامل مى‏کند. آن‏گاه که دل‏ها و بینش‏ها پراکنده باشند، تنها مُشتى اجساد بى‏فایده‏اند که دور هم گرد آمده‏اند. هر حضور موفقى، وحدت عقیده و عمل را مى‏طلبد.
وحدت در بسیج، وحدتى همه‏جانبه است. در تفکر بسیج، دوگانگىِ عقیده و عمل، منافق‏ساز است. انسانى که از اعتقاد تهى است و فرمان‏بردار چشم و گوش بسته است، بسیار کمتر از انسانى کارآیى دارد که آگاهانه اقدام مى‏کند. بسیج، تجلى‏گاه حقیقى ایده و عمل است.

شهادت؛ میراث الهى

مگر شهادت ارثى نیست که از انبیا رسیده است؟ مگر ما پیروان پاکان سرباخته در راه هدف نیستیم؟ مگر حسین علیه‏السلام را پیشواى خویش نمى‏دانیم؟ شهادت در مکتب تشیّع، پرواز از قفس دنیاست و نزد خداوند، هیچ قطره‏اى محبوب‏تر از قطره خونى نیست که در راه خدا ریخته مى‏شود. خون شهید، گرمى و حیات را در پیکر جامعه به جریان درمى‏آورد. بالاتر از هر عمل نیکویى، عمل نیکى وجود دارد تا زمانى که انسان در راه خدا شهید شود. برتر از شهادت، هیچ عمل نیکى وجود ندارد. در تفکر بسیج، برترین شرف و افتخارآمیزترین مرتبه، شهادت است. عشق به شهادت، تبلور باشکوه و حماسه‏آفرین ایمان است و امید به شهادت، قوى‏ترین انگیزه زیستن در دنیا به شمار مى‏آید.

حضور در همه قشرها

معمولاً گسترش یک اندیشه نیک در میان توده مردم و گرایش اقشار گوناگون به آن، نشانه اهداف انسانى و آرمان‏هاى مردمى آن اندیشه است. قشرهاى مختلف مردم پس از آشنایى دقیق و درست با یک تفکر، قضاوت منصفانه‏اى درباره آن مى‏کنند و موافقت یا مخالفت خود را بیان مى‏دارند.
امروزه تفکر بسیج به اندازه‏اى در میان مردم راه یافته است که نمایندگان برجسته‏اى در میان توده‏هاى گوناگون مردم دارد. دبستان‏ها و دبیرستان‏ها، کارخانه‏ها و مؤسسه‏ها، دانشگاه‏ها و مراکز گوناگون علمى و صنعتى کشور، شاهد حضور پررنگ بسیجیان هستند. بى‏گمان، بسیج، یکى از فراگیرترین اندیشه‏ها در کشور است.

نیروى جوانى

جوان، سرشار از انرژى است. حضور فعّال و مؤثر او در هر حرکتى، نوید موفقیت و پیشرفت دارد. بهره‏مندى از قدرت جسمى، نشاط فکرى و هیجان‏طلبى، جوانان را به سرمایه‏هایى براى سعادتمندى جامعه تبدیل کرده است. جوانان، نسلى سرشار از آمادگى براى کارهاى بزرگند و استعداد هر تحولى را دارند.
بسیج، از پیشروترین گروه‏هایى است که توانسته جوانان فراوانى را سازمان‏دهى کند. جوانانى که تمام نیرو و احساس خویش را براى رسیدن به اهداف بسیج، هدیه آورده و مسئولیت‏هاى گوناگون را بر دوش گرفته‏اند. به فرموده مقام معظم رهبرى: «امروز ـ بحمداللّه‏ ـ جوانان ما از قشرهاى مختلف در بسیج احساس حیات و نشاط مى‏کنند».

استقامت و بسیج

پایدارى در راه حق و تحمل رنج‏هاى این راه پُرحادثه، از ویژگى‏هاى ضرورى براى رسیدن به ارزش‏هاى الهى است. هدف مقدس، انسان را در مسیر رسیدن به آن مقاوم مى‏کند. بسیج با بینش عمیق خود، انگیزه لازم را براى تلاش تا پاى جان در افراد ایجاد مى‏کند. راستى گفتار، درستى عمل و اخلاص قلبى بسیجیان، زمانى مُهر تأیید مى‏خورد که بردبار باشند و قدمى به عقب برندارند. بى‏شک، هیچ عامل دیگرى همچون استقامت نمى‏تواند اهل حق را در رویارویى با باطل پیروز گرداند.

روحانیت و بسیج

نگاهى به تاریخ ایران در سده‏هاى اخیر نشان مى‏دهد که هیچ جنبش و تحولى بدون رهبرى یا پشتیبانى روحانیان از سوى مردم آغاز نشده است. مبارزه با ستم و تلاش براى گسترش عدالت، از وظایف مهم روحانى است. روحانى کسى است که خود را در مسیر سعادت قرار داده است و براى حرکت درست مردم در مسیر کمال، کوشش مى‏کند. چنین فردى، سر تسلیم در برابر ناعدالتى خم نخواهد کرد.
بسیج نیز نهادى است که از میان مردم برخاسته و همواره حضور پررنگ روحانیان مبارز را شاهد بوده است. روحانیان بسیجى که در دوران جنگ، شهیدان فراوانى را براى سرافرازى ملت تقدیم کرده‏اند، امروز نیز در بخش‏هاى عقیدتى، نظامى، سیاسى و... حضورى فعال دارند.

زنان بسیجى

بخش عمده‏اى از هر جامعه را زنان تشکیل مى‏دهند که اصلى‏ترین نقش تربیتى را بر عهده دارند. ادعاى گرانى نیست اگر زنان را فرهنگ‏سازترین بخش هر ملت بدانیم. اسلام نیز توجه فراوانى به جایگاه زنان دارد و بر حضور مثبت آنان در اجتماع تأکید مى‏کند.
جایگاه ویژه زنان در جامعه سبب شد تا اندیشه بسیج به صورت زنده و پویا در میان آنان نیز ریشه بدواند و رشد کند. زنان با حضور مؤثر خود در پیروزى انقلاب اسلامى و نیز کمک‏هاى بى‏دریغ در جنگ تحمیلى، حقى سترگ بر انقلاب دارند. بسیج خواهران با جذب، آموزش و سازمان‏دهى بانوان کشور، براى گسترش فرهنگ بسیج، تلاش‏هاى فراوانى کرده و تاکنون اقدامات مفیدى در زمینه‏هاى نظامى، امدادگرى، عقیدتى، سیاسى و سوادآموزى انجام داده است.

امر به معروف و نهى از منکر در نگاه بسیج

هر حکمى از احکام اسلامى، اهمیتى دارد که بى‏توجهى به آن، اجراى احکام دیگر را نیز با مشکل روبه‏رو مى‏سازد. در این میان، بى‏توجهى به احکامى که جنبه اجتماعى دارند، بیش از احکام دیگر، نابسامانى پدید مى‏آورد. اسلام، روش جلوگیرى از نابسامانى‏هاى اجتماعى را امر به معروف و نهى از منکر مى‏داند. قرآن کریم و احادیث معصومان به صراحت بر این فریضه الهى تأکید مى‏کنند و فراموشى آن را آفتى مى‏دانند که سلامت دین و دنیا را به خطر مى‏اندازد و جامعه را به فساد مى‏کشاند.
یکى از وظایف مهم و دقیق بسیج، امر به معروف و نهى از منکر است. بسیج به عنوان نیرویى مردمى، وظیفه دارد با هرگونه فساد و انحراف اجتماعى برخورد کند. انجام چنین وظیفه حساسى، نیازمند تربیت نیروهاى باتجربه و کارآزموده است که شیوه‏هاى برخورد درست با متخلفان را بشناسند و با شرایط و موقعیت‏هاى امر به معروف و نهى از منکر نیز آشنا باشند. امروزه، پایگاه‏هاى بسیج در سراسر کشور، برنامه منظم و گسترده‏اى را براى آموزش چنین افرادى پیش رو دارند.

واکنش‏هاى اضطرارى

حوادث پیش‏بینى‏نشده مانند زلزله، سیل و توفان، هر ساله انسان‏هاى فراوانى را به کام مرگ مى‏کشاند. گرچه اقدام براى پیش‏گیرى، نخستین گام براى کاهش خسارت‏هاى ناشى از این حوادث است، ولى به امدادرسانى پس از وقوع این پدیده‏ها نیز نباید بى‏توجهى کرد.
تجربه‏هاى تلخ گذشته که به از دست دادن هم‏میهنانمان در حوادث گوناگون به ویژه زلزله انجامید، زمینه حرکت مؤثر نیروهاى بسیج در سراسر کشور شد. آنان با آموزش شیوه‏هاى امداد و نجات و روش‏هاى پیش‏گیرى و کاهش خسارت، آمادگى مردم را در برابر این حوادث، افزایش مى‏دهند. هم‏اکنون ایران، یکى از سریع‏ترین کشورهاى جهان در امدادرسانى به مناطق حادثه‏دیده است؛ چرا که نیروهاى آگاه و هوشیار بسیج، در این برنامه نیز همچون فعالیت‏هاى دیگر خود، موفق عمل کرده‏اند.

بسیج یعنی...

بسیج، مدرسه است؛ مدرسهای که معلم و محصل و درسش همگی ایثار است و جهاد و خدمت. بسیج، لشکر است؛ لشکری که فرمانده و فرمانبر و میدان رزمش، همگی گذشت است و فداکاری و اطاعت از خدا و دوری از غیر خدا. بسیج، درخت پاکی است که با خون هزاران بسیجی جان بر کف و شجاع آبیاری و تنومند گشت، رشد یافت و به اوج عشقی خدایی رسید. بسیج و بسیجی، نیروهای رزمنده‏ای را در نظر می‏آورد که با شجاعت تمام، هشت سال دفاع از حکومت سالامی را به عهده گرفتند و مردانه و بدون خستگی، صحنه‏هایی را در جنگ آفریدند که قلم هیچ گاه قادر به توصیف آن نیست. مقام معظم رهبری در توصیف بسیج می‏فرماید: «بسیج، یعنی همین پایگاه‏های مقاومت و همین نیروهای جوان و پرشور. همین جوانانی که نماز و عبادتشان، پدران و مادران پیر را به شگفتی و تعجب وادار می‏کند. بسیج یعنی متن مردم، مردمی که می‏توان امید دفاع از انقلاب را از آنها داشت».

ریشه تاریخی بسیج

ریشه تاریخی بسیج، به صدر اسلام و زمانی بر می‏گردد که پیامبر اعظم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ، مردم را ـ از زن و مردم و پیر و جوان ـ برای تبلیغ دین و آمادگی در برابر تجاوز قدرت‏های وقت فراخواند و بسیج کرد. این حرکت، همراه با زمان پیش رفت و امامان بزرگوار نیز بنا به مقتضات زمان، از قدرت بسیج مردمی استفاده می‏کردند. نمونه بارز آن، حرکت بزرگ بسیجی جهان اسلام، حضرت امام حسین علیه‏السلام بود. این حرکت، البته نه با نام بسیج، بلکه با تفکر بسیج تا به امروز همچنان ادامه داشته است.

تشکیل بسیج مستضعفین

هوشیاری و درایت بی‏نظیر حضرت امام خمینی رحمه‏الله ، از جمله اساسی‏ترین عوامل در راه خنثی سازی توطئه‏ها در جریان انقلاب سالامی به شمار می‏آمد. به برکت این دوراندیشی و هدایت انقلاب در مسیر اصلی خود، زمینه انقلاب دوم فراهم آمد. با سقوط لانه جاسوسی آمریکا در تهران و بر ملا شدن ماهیت سلطه جو و تجاوز کارانه آمریکا، شیطان بزرگ با ضربه‏ای سخت و جبران‏ناپذیر رو به رو شد. اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی و اظهارات صریح حاکمان آمریکایی، مردم و رهبران کشور و به ویژه حضرت امام را با این حقیقت آشکار مواجه ساخت که احتمال مداخله نظامی آمریکا و هجوم به جمهوری اسلامی، ناممکن نیست. بر این اساس، امام امت در پنجم آذرماه سال 1358، یعنی در مدتی کمتر از یک ماه بعد از انقلاب دوم، فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر فرمود.

ضرورت تشکیل بسیج

حضرت امام خمینی رحمه‏الله ، توجه ویژه‏ای به تشکیل بسیج در سراسر جهان داشتند. در واقع هدف از تشکیل بسیج مستضعفین، ایجاد توانایی‏های لازم در همه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی، به منظور دفاع از کشور، نظام جمهوری اسلامی و همچنین کمک به مردم، به هنگام بروز بالایا و حوادث پیش بینی نشده است. بسیج، جایگاهی ملکوتی است؛ مکانی برای درس چگونه زیستن انسان‏ها و جایگاه عشق و صفا و صمیمیت. امام خمینی رحمه‏الله خطاب به بسیجیان جهان اسلام می‏فرماید: «باید بسیجیان جهان اسلام، در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند، و این شدنی است؛ چرا که بسیج، تنها منحصر به ایران نیست. باید هسته‏های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد». بر این اساس، بسیج به نهادی ارزشمند و مقدس تبدیل گردید و رفته رفته، مدرسه عشق، دانشگاه شهادت و عبادتگاه عارفان مسلح نام گرفت.

تفکر بسیجی

قداست بسیج و بسیجی، به اندیشه پاک و نیت خالص بسیجیان باز می‏گردد؛ چرا که آنها در همه عرصه‏های زندگی، براساس اعتقاد، احساس مسئولیت مو عمل به وظیفه الهی کار می‏کنند و آنچه دشمنان را به زانو در می‏آورد، تفکر بسیجی است. امام راحل رحمه‏الله در این باره چنین می‏فرمود: «اگر به کشوری، نوای دل‏نشین تفکر بسیجی طنین‏انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد شد؛ و الا، هر لحظه باید نتظر حادثه ماند». ایشان برای این که حادثه‏ای دیگر، آینده کشور را تهدید نکند می‏فرمود بسیج باید سازماندهی شود. باید آم‏ادگی به وجود بیاونرد و آن را حفظ کنند».

پیوند بسیج با ولایت

خداوند در آیه 62 سوره انفال، خطاب به پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «پروردگارت کسی است که تو را به واسطه نصر خویش و به واسطه اهل ایمان یاری می‏کند». در این دوران، مصداق ارز اهل ایمان که به یاری خدا بر می‏خیزند، بسیجیانی هستند که اگر نقطه درخشانی جز مقطع دفاع مقدس در کارنامه کرامت آسای خویش نداشتند، همان برای اثبات منزلتشان برترین سند است. در حالی که سراسر تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی، سرشار از ایثارگری‏ها و از جان گذشتگی‏های بسیج در راه گذر از برهه‏های بحرانی و نقش بر آب کردن نقش‏های دشمنان آیین و میهن است. مفهوم والای بسیج که همان پیوند امت با ولایت و والایی است، هماره پا برجاست و مختص دوره دفاع مقدس نیست. بسیج، حقیقتی نافذ در جان و ایمان است. هر کس در هر مکانی تلاش و خدمت مشغول است، اگر به این ولایت و والایی بیندیشد و مطابق با آرمان‏های حاکمیت الهی عمل کند، بسیجی است.

عرصه‏های فعالیت

از آنجا که گستره بسیج، مجموعه‏ای از مردم،اعم از جوانان مشغول به تحصیل، کارکنان اداره‏ها، کشاورزان، کارگران و سرانجام متخصصان حرفه‏ها و مشاغل گوناگون صنعتی و غیر صنعتی را در بر می‏گیرد، طبیعی است که در همه عرصه‏های اجتماعی، سازندگی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی نیز از توانمندی‏ها و قابلیت‏های لازم برخوردار باشد. در نگاهی مکی، می‏توان مواردی چون دفاع در برابر تهاجم بیگانگان، سازندگی، بسیج فرهنگی، ایجاد امنیت داخلی، امداد رسانی، بهداشت و فعالیت‏های اقتصادی را، عرصه‏های فعالیت بسیج برشمرد.

بسیجی از نگاه امام خمینی رحمت ‏الله علیه

با بهره‏گیری از سخنان امام خمینی رحمه‏الله درباره بسیج، می‏توان ویژگی‏های این گروه را چنین برشمرد: شهادت‏طلبی، پرهیزکاری، جهاد، اخلاص، خدمتدر راه خدا، ظلم ستیزی، ایثار، فداکاری، عمل به تکلیف، ولایت مداری، بردباری، پرهیز از تحجر گرایی، و نیز انس با دعا، نیایش و قرآن کریم.

بسیج در بیان مقام معظم رهبری

بسیج یعنی ایمان عاشقانه

علت اینکه در کشور ما بسیج این طور درخشان شد و شکفت چه بود؟ ایمان عاشقانه، ایمان عمیق، ایمان توام با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است، مثل بعضی از ملتهای دیگر، عواطف در این ملت جوشان است کلید بسیاری از مشکلات است. این ایمان با آن عواطف همراه شد و این رودخانه عظیم خودشان را به این دریای پهناور تبدیل کرد و مشکلات را در هر جایی که لازم بود از بین برد.

بسیج یعنی پاک ترین انسانها

بسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آنها پاک ترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده اند. ... مجموعه‌ای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطرجمع می کند...بسیج در حقیقت مظهر یک وحدت مقدس میان افراد ملت است...بسیج در واقع مظهر عشق و ایمان و آگاهی و مجاهدت و آمادگی کامل، برای سربلند کردن کشور و ملت است.

بسیج یعنی حرکت

بسیج یک حرکت بی ریشه و سطحی و صرفاً ازروی احساسات نیست، بسیج یک حرکت منطقی و عمیق و اسلامی و منطبق بر نیازهای دنیای اسلام – و به طریق اولی – جامعه اسلامی است. قرآن کریم می فرماید: [ هو الذی ایدک بنصره و بالمؤمنین] ای پیامبر، خدای متعال تو را، هم به وسیله نصرت خودش و هم از طریق مؤمنین مؤید قرار داد و کمک کرد. این خیل عظیم مؤمنینی که در اینجا مورد اشاره آیه قران قرار گرفته اند، عبارت دیگری است از آنچه که امروز به نام بسیج در جامعه ما قرار دارد.

بسیج یعنی قدرت

این کار خدا بود که بسیج ملت ایران بتواند در سخت ترین میدانها که همان میدان جنگ است چنان قدرتی از خود نشان بدهد که دیرباورترین افراد هم قبول کنند که ملت ایران دارای توانایی است...بسیج یعنی کل نیروهای مؤمن و حزب اللهی کشور ما این که امام گفتند «بسیج بیست میلیونی» یعنی این.

بسیج یعنی تلاش و جهاد مخلصانه

اگر نبود آن همه تلاش و جهاد مخلصانه که شما رزمندگان نیروهای مسلح و بسیج مردمی در دوران جنگ هشت ساله نشان دادید و حقیقتاً اسلام را روسفید و امت رسول الله (صلی الله علیه و آله) را سربلند ساختید و اگر نبود خونهای مطهر و معطری که در راه خدا بر زمین ریخته شد؛ یقیناً امروز از نظام اسلامی اثری نبود و پرچم قرآن چنین سربلند نمی شد.

بسیجی یعنی مغز متفکّر

بسیجی یعنی دل باایمان، مغز متفکّر – دارای آمادگی برای همه میدانهایی که وظیفه این انسان را به آن میدانها فرا می خواند، این معنای بسیجی است.

بسیج یعنی آبادانی

امروز هم، بسیجی برای کشور دل می سوزاند برای آبادانی کشور تلاش می کند، برای حفظ استقلال ملی، هرچه بتواند کار می کند و از جان خود هم می گذرد، امروز هم اگر احساس کند دشمن می خواهد از روزنه‌ای، چه اقتصادی و سیاسی و چه فرهنگی – به داخل کشور نفوذ کند در مقابل او می ایستد و با مشت به صورتش می کوبد......امام فرمودند «بسیج باید سازماندهی بشود، باید یکدیگر را بشناسند، باید آمادگی به وجود بیاورند و آن را حفظ کنند» امروز هم تکلیف بزرگ شما همین کارست. خیال نکنند که بسیج یک امر احساسی است. بسیج یک امر منطقی و فکری و ریشه دار و عمیق است و کسانی که در کار این حقیقت بزرگ شرکت دارند؛ همه آحاد ملتند، هر کسی که بسیجی است باید به بسیجی بودن خود افتخار کند. بسیجی بودن، مایه سرافرازی و سربلندی پیش پروردگار است. .... فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویت و شجاعت و غیرت و استقلال و آزادگی و اسیر خواستهای حقیر، نشدن است.

بسیج یعنی ارزش

هفته بسیج در حقیقت فرصت و بهانه‌ای برای زنده نگه داشتن ارزشها و روح بسیجی در آحاد ملت، مخصوصاً جوانان پرشور و مدافعان عاشق صادق است. ... همان طور که امام و پیشوای راحل عظیم الشأن ما فرمودند، من هم آرزو می کنم و از خدا می‌خواهم که با بسیجیان محشور باشم. بسیج یک افتخار و یک ارزش است. سعی کنید این روحیه بسیجی را برای کشور و انقلاب و اسلام حفظ کنید.

بسیج یعنی الگو

شما بسیجی ها باید به گونه ای رفتار کنید که احترام و محبت مردم جلب شود. شما باید نمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید. آن کسی بسیجی تر است که مقررات را بیشتر رعایت می کند، به خاطر آنکه این فرد بیشتر از همه برای نظام دل می سوزاند و مقررات، لوازم قطعی اداره درست نظام است.

بسیج یعنی سعادت ابدی

روحیه بسیجی و معرفت بسیجی باید فراگیر شود تا این کشور بتواند بار سنگینی را که بر دوش دارد که همان بار هدایت الهی و سعادت انسانهاست - به سرمنزل برساند، لذا بسیج تمام شدنی نیست.

بسیج یعنی یک فرهنگ

بعضى در میدان بسیج، خلوص و صفایشان مثل خورشید مى‏تابد و انسان را مجذوب مى‏کند. به‏هرحال، بسیج یک فرهنگ است؛ بسیج، یک ذهنیت برجسته و والا در جامعه‏ى ماست...شما آن نسلى هستید که اگر خوب عمل کردید، آینده‏ى این کشور را - صد سال، دویست سال یا بیشتر - تضمین خواهید کرد. همین بیدار شدن، همین حساس بودن، همین انگیزه داشتن، همین ایمان، همین امید، همین تکیه به هدایت الهى و اعتماد به کمک الهى، قواره‏ى اصلى بسیج است؛ این یک فرهنگ است. اگر این‏طور حرکت کنیم، خداى متعال کمک خواهد کرد. کمک الهى متعلق به همه‏ى خلایق است؛ به شرطى که خودشان را آماده‏ى دریافت این کمک کنند؛ دستشان را دراز کنند و این میوه را بچینند؛ از جا بلند شوند، همت کنند و از این میوه استفاده کنند؛ این، در اختیار همه است.

بسیج یعنی مظهر تجدد و نوگرایى

بسیجى یعنى چه ؟ بسیج یعنى به صحنه آمدن و به میدان آمدن. چه میدانى؟ میدان چالش‏هاى حیاتى و اساسى. میدان‏ها و چالش‏هاى اساسى زندگى چیست؟ فقط آن وقتى است که به کشورى حمله شود و مردم آن کشور به صحنه بیایند تا از مرزهاى خودشان دفاع کنند؟ البته که نه؛ این فقط یکى از موارد به میدان آمدن است. آن وقتى هم که هویت ملى و سیاسى یک ملت مورد مناقشه قرار مى‏گیرد، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که به فرهنگ و اعتقادات و باورهاى ریشه‏دار یک ملت اهانت مى‏شود و آن را تحقیر مى‏کنند، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که نسل برگزیده‏ى یک ملت احساس مى‏کنند از غافله‏ى دانش عقب مانده‏اند و باید علاجى بکنند، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که احساس بشود پایه‏هاى یک زندگى مطلوب و عادلانه در کشور احتیاج به تلاش دارد تا ترمیم و یا استوار شود، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم که جبهه‏هاى فکرى و فرهنگى دنیا براى تسخیر ملتها با ابزارهاى فوق مدرن مى‏آیند تا ملتى را از سابقه و فرهنگ و ریشه‏ى خود جدا کنند و براحتى آن را زیر دامن خودشان بگیرند، جاى به میدان آمدن است. همه‏ى اینها انسانهایى را مى‏طلبد که نیاز را احساس کنند...تجدد و نوگرایىِ حقیقى و باز کردن میدان‏هاى تازه‏ى زندگى، مطلوب اسلام است؛ اصلاً اسلام این را از انسان خواسته؛ این به برکت تأمل، تعمق، کار درست، کار فکرى، تلاش عملى، مجاهدت، استقبال از کار و از خطر در همه‏ى میدان‏ها، و همتها را بلند کردن به‏دست مى‏آید. این کارها مربوط به کیست؟ مربوط به بسیج است. اگر بسیج را درست معنا کنیم، همین است. بسیج همچنین یعنى انسان باهمتى که غیرت دینى و دانایىِ فکرى و نیازشناسى و ابتکار و جوشش ذهنى و خلاقیت دارد و وارد میدان مى‏شود.


بیدار دلان مهاجم‏ستیز

هجوم نظامی، طمع به خاک است و زمین، ولی در شبیخون فرهنگی، طمع به اخلاق است و دین. محیط آلوده به گناه، خرمت خشکی است که جرقه تهاجم فرهنگی، در یک لحظه آن را به آتش می‏کشد. آنچه جامعه ما را فاسد می‏کند، غرق شدن در شهوات و ازدست دادن روح تقوا و فداکاری است. بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلت‏های اصلی انقلاب زنده بماند.
منابع:
1. ماهنامه گلبرگ، ش81
2. ماهنامه گلبرگ، ش93
3. پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری

/ 0 نظر / 11 بازدید